Van zeepsteen tot Sint-Joriskerk
Filiz Van der Velpen (26) is volledig in de ban van stenen. Tijdens haar opleiding…
Trafiroad is een familiebedrijf dat verkeersborden, signalisatie en wegmarkeringen en openbare verlichting produceert, levert en plaatst. Kathleen werkt in het magazijn in Lokeren, in de afdeling verkeerslichten en openbare verlichting. “In dit magazijn worden de verkeerslichten – we noemen dat de driekleur – en de openbare verlichting gestockeerd. Er zijn verschillende ploegen om de putten te graven, de kabels te leggen, de palen te plaatsen en de verlichting op te hangen. Kathleen houdt de stock bij, volgt de bestellingen op en moet soms rondbellen of -mailen op zoek naar het geschikte materiaal of product. Ze moet ervoor zorgen dat alles blijft draaien. “Momenteel zijn we de stock aan het tellen. Dat is minder leuk maar het hoort erbij op het einde van het jaar. We zijn nog niet helemaal gemoderniseerd. Volgend jaar verhuizen we naar een nieuw en groter magazijn hiernaast en dan kunnen we hoger stapelen. We zullen ook de producten kunnen inscannen.”
Als enige vrouw in het magazijn kan Kathleen beslist haar mannetje staan. “We werken in het magazijn met een klein team van slechts vier mensen. Ik vind het niet erg om de enige vrouw te zijn, ik vind het net gemakkelijker dan tussen vrouwen te werken. Ik word als vrouw niet anders bekeken, ik denk wel dat ik mondig genoeg ben. Het is een leuke werksfeer en ik vind Trafiroad een goede werkgever. Ik begin meestal om 6u30 of soms wat vroeger want om 7u moeten de mannen op hun werf zijn. Ik help alles laden. Op die manier heb ik altijd vroeg gedaan met werken, wat een luxe is. De routine vind ik gemakkelijk. Op mijn vorig werk moest ik vroeg beginnen dan weer laat en soms op zaterdag werken. Sommigen vinden dit werk misschien saai maar ik vind het juist boeiend.”
Of je over bepaalde kwaliteiten moet beschikken als allround magazijnier? “Om in een magazijn te werken zijn er specifieke vereisten. Ik vergelijk het altijd met een huishouden.”
“De bouw is inderdaad een mannenwereld. Doorheen de dag kom ik zelden een vrouw tegen. Enkel op het bureau werken meerdere. Ik vind dat er heel veel mogelijkheden zijn voor vrouwen in de bouw. Voor mij is er geen verschil tussen mannen en vrouwen. Waarom zou een vrouw dit werk niet kunnen? Een vrouw zal sneller een andere job kiezen. Misschien denken ze gewoon niet aan deze mogelijkheid. Voor vrouwen die buiten werken zijn de sanitaire voorzieningen soms een probleem. Daar kan nog iets aan gedaan worden, denk ik.”
Kathleen is leergierig zo volgde ze een initiatiecursus lassen in avondschool. Momenteel volgt ze een opleiding fietsenmakerij. “Ik fiets veel en ik wil zelf mijn fiets kunnen herstellen, maar opnieuw ben ik de enige vrouw in deze cursus. Waarom kiezen vrouwen niet meer voor een technische richting? Dat technische vind ik juist interessant. Soms stel ik zelf een oplossing voor: probeer het eens op deze manier. Ik vind het plezant als ze mij om raad vragen. Volgende week komt er een nieuwe knikheftruck waarvoor ik een opleiding mag volgen. Ik vind het leuk dat ik die kans krijg. Soms moeten we haast vechten want iedereen wil net die ene heftruck met zijn handige vork,” lacht Kathleen.